Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy India Nepal O nas

Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy

Podróżujemy. Tak w wymiarze geograficznym, jak i poprzez najróżniejsze doświadczenia jakich może dosięgnąć ludzkie ciało i umysł. Niesamowite możliwości małych rączek, małych nóżek i młodych umysłów oraz osiągnięcia wielkich mistrzów, o których opowiada historia Indii i sąsiednich krajów są – dla mnie osobiście – wielką motywacją do eksplorowania ludzkich możliwości i terytoriów. Tu zamierzam zaprezentować portrety naszej szóstki, aby przybliżyć... Czytaj więcej
Poznajmy się! India Kultura/Tradycja Nepal O nas

Poznajmy się!

Mam na imię Dorota. Jestem mamą czterech pięknych kobiet i panią naszego domu, gdziekolwiek on by się nie znajdował. A znajduje się on w bardzo różnych miejscach na mapie, ostatnio najczęściej w regionach Azji Południowej…  Jak to nasza najstarsza córka wspaniale zdefiniowała w odpowiedzi naszym indyjskim przyjaciołom: „Nie mamy domu… gdzie my tam dom nasz…” Tak jak zwyczajną mamę i... Czytaj więcej
O Nepalu Ciekawe miejsca Dla podróżnych Nepal

O Nepalu

Nepal jest jednym z najbogatszych na świecie krajów pod względem naturalnego piękna. Przyczyną tego jest unikalne położenie geograficzne. Elewacja kraju waha się od zaledwie 60 m.n.p.m. do najwyższego punktu na ziemi, to jest góry Mt. Everest sięgającej wysokości 8 847 m, w promieniu 150 km. W kraju panują warunki klimatyczne od tropikalnych po arktyczne. Ta odmiana sprzyja niesamowitym ekosystemom, wysokiej... Czytaj więcej
Saraswati Puja Blog

Saraswati Puja

Święto Saraswati jest jednym z najważniejszych festiwali obchodzonych w Nepalu i Indiach. Wydarzenie to nazywane jest też Shree Panchami lub Basanta Panchami i zazwyczaj wypada w lutym. Saraswati jest czteroręką postacią z hinduskiego panteonu. Siedzi ona na białym lotosie a jej bahaanem – pojazdem – jest biały łabędź. W ręku trzyma Veenę (szarpany instrument strunowy), książkę i malę. Jest ona... Czytaj więcej
Indie: wizyta u fryzjera Dla podróżnych Dla zdrowia Historie India

Indie: wizyta u fryzjera

Tomek Dembczyński: Raport z wizyty u fryzjera w Indiach, Goa Dzisiaj rano byłem u fryzjera. Ale jazda. Budka niczym nie różniła się od starego przystanku autobusowego, a w środku było wielkie lustro, fotel i gościu. Po tradycyjnej wymianie zdań, czyli on: -„bul bul bul bol bol bul-, a ja: – Ok- usiadłem na fotelu. Facet wpierw włączył bollywoodzką muzę na... Czytaj więcej
Bangladesz: owocowe menu Dla podniebienia India

Bangladesz: owocowe menu

Jeśli chodzi o owoce… to wiele rodzajów można kupić na ulicy przygotowane od razu do konsumpcji i – według tutejszych preferencji – posypywane miksem ostrych przypraw z glutaminianem sodu. Można je oczywiście nabyć bez tej wszechobecnej posypki. I tak prócz popularnych wszędzie kala, czyli bananów warto wymienić: – bel – w twardej skorupce robi się dziurkę, miąższ miesza się patykiem... Czytaj więcej
Dhaka: menu na ulicy Dla podniebienia India

Dhaka: menu na ulicy

Bangladesz jest krajem leżącym właściwie na błotach. Doskonała komunikacja rzeczna pozwala komunikować się promem pomiędzy różnymi miastami. To zapewnia także różnorodność ryb. Jest ich tu mnóstwo rodzajów, a jeszcze więcej sposobów na ich przygotowanie. Dobra gospodyni codziennie przyrządza rybę na inny sposób. Nie wnikając w gospodarstwa domowe możemy łatwo zobaczyć różnorodność rybnego menu w dowolnej przydrożnej czy też bardziej ekskluzywnej restauracji.... Czytaj więcej
Bangladesz: kobieta w kulturze islamu Dla podróżnych India Kultura/Tradycja

Bangladesz: kobieta w kulturze islamu

Muzułmańska mama to taka jak w reklamie mydełka dla całej rodziny marki Lifebuoy: uśmiechnięta, bez zakrytej twarzy, ale z włosami przykrytymi kolorową – najlepiej czerwono-zieloną – chustą. Kobiety ubierają się tu wcale różnorodnie i czerń wcale nie jest często spotykana. Nawet jeżeli babka ma na sobie „namiot”, to w tym kraju często on bywa kolorowy, na przykład wiele z nich... Czytaj więcej
Bangladesz: jak nie przyznali nam wizy indyjskiej Dla podróżnych Historie India

Bangladesz: jak nie przyznali nam wizy indyjskiej

Opisałam ostatnio szczegółowo jak wypełnić poprawnie formularz wizowy i czego wymaga procedura o wizę do Indii. Tak i my wykonaliśmy wszystkie niezbędne czynności. Jeden z formularzy poprawialiśmy dwukrotnie korzystając za drugim razem z komputera w Visa Center dzięki uprzejmości urzędnika, który sprzedawał kawę. Złożenie wniosków Ostatecznie złożyliśmy wszystkie sześć wniosków poprawnie wypełnione. Nasza urzędniczka w okienku nr 1 przyjęła nasz... Czytaj więcej
Dhaka: jak szukaliśmy apteki medycyny Unani Dla podróżnych Dla zdrowia Historie

Dhaka: jak szukaliśmy apteki medycyny Unani

Unani to tradycyjna medycyna popularna w kulturze muzułmanów na Subkontynencie Indyjskim. W Bangladeszu jest ona równie popularna jak Ayurweda na południu Indii, czy medycyna chińska i tybetańska w Nepalu. Stanowi ona w kulturze islamu dość silną alternatywę dla farmacji zachodniej. Poszukując w Internecie gotowych preparatów ziołowych zawierających specyficzne rośliny zalecane przebywającym w tym regionie trafiliśmy na firmę Neptune. Z szeregu... Czytaj więcej
Bangladesz: wnioskowanie o wizę indyjską Dla podróżnych India

Bangladesz: wnioskowanie o wizę indyjską

Wizę do Indii cudzoziemcy – nie Banglijczycy – uzyskać mogą w dwóch miejscach: w Dhace lub w Chittagong. W Dhace funkcjonują cztery biura Indian Visa Service Center, z czego tylko jedno wydaje wizy cudzoziemcom: Jamuna Future Park – biuro wizowe umieszczone w wielkim centrum handlowym w Gulshan, dzielnicy Dhaki. Dojedziesz tam autobusem z drugiej strony miasta – przykładowo z Gabtoli,... Czytaj więcej
India: kim są hijra India Kultura/Tradycja

India: kim są hijra

Hijra jest jedną z kast w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie obejmującą przedstawicieli trzeciej płci… czyli społeczności osób transpłciowych, biseksualistów, homoseksualistów i eunuchów. Nie jest to zupełnie to samo zjawisko, co ruch transwestytów na Zachodzie. Ruch Hijrów istnieje na Subkontynencie od dawna, już święte pisma wedyjskie wspominały o ich obecności i roli w induskim społeczeństwie. Hijrowie ubierają się i zachowują jak... Czytaj więcej